سیستم پیشران این ناوشکن‌های انگلیسی در شرایط آب و هوایی گرم مثل خلیج فارس متوقف شده و علاوه بر این گاف فاحش، کلیه سامانه‌های آن نیز از کار می‌افتند!

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، سابقه حضور شوم انگلستان در خلیج فارس را شاید بتوان به عصر صفوی و اوج گیری رقابت های استعماری بین این کشور، پرتغال و اسپانیا در این منطقه و حضور کمپانی هند شرقی دانست. از آن زمان و با رو به افول رفتن سایر قدرت های اروپایی، انگلستان تا میانه قرن بیستم قدرت اول منطقه خلیج فارس بود و به شکلی کاملا هدفدار مانع توسعه قدرت دریایی در کشورهای منطقه می شد.
 
در دوران پس از جنگ دوم جهانی و خصوصا بحران کانال سوئز، انگلستان متوجه شد که در برابر رقیبی مثل اتحاد شوروی، اصولا کاری از آنها یا فرانسه به عنوان ابرقدرت های قبل از جنگ جهانی دوم بر نمی آید و این آمریکا است که باید با روسها رو به رو شود.
 
بر این اساس، انگلیسی ها در اواخر دهه 1960 و اوایل 1970 میلادی پایگاه های خود در این منطقه را تخلیه کرده و از خلیج فارس خارج شدند. در دوره هایی مثل عملیات طوفان صحرا و یا تهاجم به عراق و افغانستان این منطقه شاهد بازگشت مجدد نیروهای انگلیسی البته در اندازه های بسیار کمتر در مقایسه با گذشته بود.
 
داعش؛ اسم رمز بازگشت روباه پیر
 
اما خاطرات خوش استعمار روباه پیر، مسئولان سالهای اخیر در این کشور را بر آن داشته تا به هر بهانه ای یادی از آن دوران کرده و مجددا تلاش کنند جای پایی در خلیج فارس و دریای عمان پیدا کنند.
 
بر این اساس، در روزهای گذشته خبری درباره حضور مجدد انگلیسی ها در خلیج فارس منتشر شده و طبق آن، قرار است ناوشکن انگلیسی اچ ام اس دیرینگ و ناو بالگرد بر HMS Ocean به جهت آنچه که عملیات ضد گروه تروریستی داعش خوانده شده، وارد این منطقه شوند.
 
با کمی دقت در وضعیت فعلی نقشه نبرد با گروه داعش، تسلیحات این گروه و همچنین مشخصات این دو شناور انگلیسی قاعدتا سوالات بسیار زیادی ایجاد خواهد شد و نشان می دهد این حضور، بی ارتباط با عطش نوستالژیک بریتانیای کبیر سابق برای تداوم حضور در این منطقه استراتژیک و سواری گرفتن از برخی شیخ نشین های ترسو و فاقد پایگاه مردمی نیست.
 
HMS Daring؛ ناوشکن ضد هوایی با قلبی نامطمئن
 
اعزام ناوشکن HMS Daring به منطقه خلیج فارس اولین خبری بود که توسط منابع لندن نشین اعلام شد. این ناوشکن از شناورهای سری تایپ 45 است که 6 فروند از آنها توسط کمپانی BAE سیستمز، مخصوص نبرد ضد هوایی و ایجاد یک چتر پوششی برای ناوگان مورد نظر طراحی و ساخته شده است.
 
سلاح های اصلی این شناور شامل موشک های ضد هوایی سری Aster ، موشک های ضد کشتی هارپون و توپهای دریایی است اما بر خلاف ناوشکن های آمریکایی که حامل موشک های کروز برد بلند برای حمله به اهداف زمینی هستند، این شناور انگلیسی فاقد این گونه توانایی است.
 
انگلستان 
ناوشکن HMS Daring
 
وزارت دفاع انگلستان در بیانیه خود، یکی از اهداف ارسال این شناور را حفاظت از گروه رزمی ناوهای هواپیمابر آمریکا و فرانسه که در حال حاضر در خلیج فارس هستند اعلام کرده، اما سوال اصلی اینجاست که حفاظت در برابر کدام تهدید؟
 
یک نگاه ساده به فعالیت ها و تسلیحات مورد استفاده توسط اعضای تکفیری - صهیونیستی داعش نشان می دهد که این گروهک به هیچ عنوان توانایی هوایی یا موشکی برای حمله به اهداف دریایی را نداشته است و لذا نمی توان نقش خاص و مشخصی برای این شناور در زمینه برخورد با تهدیدات داعش متصور بود
 
اما اگر ارسال این شناور خاص، پیامی به ایران باشد، پاسخ چیست؟ مشخص است که جمهوری اسلامی ایران همواره مخالف حضور نیروهای فرامنطقه ای در خلیج فارس بوده و بارها تاکید رده است که این منطقه باید توسط دولت های موجود در آن، تامین امنیت شود. از سوی دیگر تنها قدرت وافعی در خلیج فارس که توان به چالش کشیدن این نیروهای فرامنطقه ای را دارد ایران است.
 
حتی به فرض وجود تهدید ایران ضد نیروهای فرامنطقه ای حاضر در خلیج فارس، آیا نیروی دریایی آمریکا با ناوشکن ها و رزم ناوهایی به مراتب پیشرفته تر از این ناوشکن انگلیسی و آن هم در تعداد بالاتر با حجم سلاح بیشتر و همچنین داشتن ناوهواپیمابری با داشتن نزدیک به 80 فروند بالگرد و جنگنده بر روی آن، نیازی به یک ناوشکن انگلیسی برای دفاع از خود دارد؟
 
مسئله بعدی درباره ناوشکن های تایپ 45 که اعزام آنها را به منطقه خلیج فارس بسیار عجیب تر می کند، موضوع مربوط به مشکلات این شناورها و پیشرانه آنها در آبهای گرم است.  
 
حدودا چند ماه قبل گزارشی در رسانه های انگلیسی منتشر شد که بر اساس آن فاش شد که سیستم پیشران این ناوشکن های انگلیسی در شرایط آب و هوایی گرم مثل خلیج فارس از کار افتاده و علاوه بر این گاف فاحش، کلیه سامانه های آن نیز از کار می افتند! پیش از این نیز برای شناورهای این کلاس که خلیج فارس آمده بودند این حادثه رخ داده و حتی برخی اسناد نشان می دهد در ماه ژوئن سال جاری میلادی نیز این مشکل فاحش، برای یکی از شناورهای همین کلاس در خلیج فارس رخ داده است.
 
البته انگلیسی ها اعلام کرده اند که برنامه هایی برای ارتقاء سیستم پیشرانه و حل این مشکلات دارند اما هنوز هیچکدام از این طرح ها اجرایی نشده است و این شناور با همان سیستم پیشران اولیه و ناقص خود، وارد خلیج فارس شده است. به زبانی ساده هر لحظه ممکن است شناوری که با ادعای حفاظت از ناوهای آمریکایی و فرانسوی به خلیج فارس می آید، کلا از کار افتاده و به کمک فوری و ویژه نیاز پیدا کند.
 
HMS Ocean؛ ناو بالگردبر برای جنگ با داعش!
 
نیروی دریایی انگلستان در حاضر فاقد ناوهواپیمابر است و شناور بالگردبر خود یعنی HMS Ocean را به عنوان دومین ناو رزمی جهت کمک به انهدام داعش، به منطقه فرستاده و البته قرار است کم کم این شناور وظیفه کنترل و فرماندهی را در این منطقه برای مبارزه با داعش به عهده بگیرید.
 
این شناور حامل بالگردهایی مثل سری مرلین، شینوک، آپاچی و سی کینگ است و بیشتر در عملیات های ضد زیردریایی، جست و جو و نجات دریایی و پشتیبانی از عملیات های آبی – خاکی کاربرد دارد.
 
انگلستان 
ناو بالگرد بر HMS Ocean
 
اما یک بررسی ساده نشان می دهد که داعشی ها در حال حاضر در مناطقی از غرب عراق و در حوالی مرز این کشور با سوریه حضور داشته و اصولا کاری از دست بالگردهای انگلیسی حاضر بر روی این ناو برای مبارزه و شرکت در این نبرد بر نمی آید.
 
در خصوص بحث فرماندهی عملیات در این منطقه هم باید گفت که بر اساس اعلام مسئولین عراقی به زودی و تا پایان سال 2016 میلادی، پرونده داعش در عراق بسته شده و اصولا آنچه از این گروه در این منطقه باقی می ماند در کشور سوریه مستقر می شود و قاعدتا برای نبرد از دریا با داعش، باید از مدیترانه یا دریای سیاه وارد عمل شد و نه از خلیج فارس !!!
 
احیای غرور قدیمی یا نمایش برای شیوخ منطقه؟
 
 اصولا و با هر دید نظامی که به این بازگشت نگاه کنیم، ارزش نظامی خاصی برای آن نمی توان مصتور شد و وجود یا عدم وجود انگلیسی ها (که خود از حامیان و یاری دهندگان داعش در ادوار مختلف رشد این گروهک بوده اند) در این منطقه، اثری بر روی مبارزه با گروه داعش ندارد.
 
با این اوصاف به نظر می رسد تلاش انگلیسی ها برای بازیافتن اقتدار از بین رفته گذشته و به دست آوردن حمایت مالی خاص از سوی برخی حکام عربی منطقه، مهمترین دلایل بازگشت به خلیج فارس باشد و در کنار آن تاسیس پایگاه دائم دریایی انگلستان در بحرین و اطمینان دادن به شیوخ خلیج فارس برای داشتن پشتیبان را پیگیری کرد، اما چقدر حیف که ارتش ملکه، این روزها بی یال و دم و اشکم شده و حتی عرضه دست و پا کردن شناورهایی ویترین دار برای مشارکت در حمله به داعش را هم ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • محمد حسین ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    1 0
    من به پای سردار علی فدوی میفتم که این آمریکایی هارو میشه یجوری تحمل کرد ولی این انگلیسی هارو هرجور شده راه ندن چون ملت ایران از انگلیسی جماعت نفرت دارن.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    1 0
    استدلال هایی که آوردید کاملا منطقی و موشکافانه بود. فقط باید توجه داشته باشیم که این ناوشکن ضد رادار بوده و از تمام ناوشکن های امریکا بجز زوم والت ( که با اختلاف زیاد عقب تر است ) دارای تکنولوژی بالاتری می باشد. هیچ کدام از ناوشکن های ایالات متحده در خلیج فارس چنین قابلیتی ندارند. نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا نقطه وقت این کشور و توان استعماری بریتانیا بود. همچنین مهم ترین عاملی بود که مانع از اشغال بریتانیا توسط قوای نازی ها شد. لطفا به دلیل دشمنی با یک کشور ان را ضعیف معرفی نکنیم. دوستان هم مغلطه نکنند و مثال دستگیری ملوانان رو نیارند که کلا در بحث ما نمی گنجد.
  • حسین ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    1 0
    یاد اتفاقی افتادم که چندی پیش دیدم و خیلی شبیه این عمل روباه پیر بود یروز در یکی از محلات شهرمون در حال حرکت پیر مردی چماق بدستو دیدم که در بین ماشینا ایستاده و قلدری و زورگیری میکنه و همه بهش میخندن و مسخرش میکنن وشایدم تصدقی میدادن تا گشنه نمونه ...پرسیم این کیه گفتن این پیر مرد یاد جوونیاش افتاده اون زمونا گاهی میومد این میدون و راه مردمو میبست وتا باج نمیگرف محل رو ترک نمیکرد و حالام سرپیری ومعرکه گیری.. الان هم این روپاه مکار از کار افتاده با ترس ولرز اومده کنار شیربیشه ولایت وایران مقتدر و هل من مبارز میطلبه و خودشم میدونه ک کارش چقد مضحکو خنده داره
  • reza ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 1
    این کشتی پیشرفته ترین ناوشکن عملیاتی دنیاست.
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    راسته کارش چند تا حوت و والفجره
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 1
    آبهای بین المللی می دونی چیه؟کی به شما گفته هیچکس حق عبور از خیلج فارس رو نداره؟؟هی الکی افکار یه سری که از قوانین خبری ندارند رو تحریک کنید.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    اشتباه مثبت دادم
  • محمد ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    ناوشکن سینای 6 رو زودتر آماده کنید بفرستید جلوی این آشغال های حرامزاده. اعصابم داغون شده مشرق.
  • ناشناس ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    آقا رضا این ادعای انگلیسی ها یک بلوف بوده و توسط بسیاری از صنایع نظامی جهان مورد تمسخر واقع شده . برو یک نگاه به ناوشکن های آرلی برک آمریکا و ناوشکن type-052d چین یک نگاه بنداز می بینی یک سرو گردن کامل از این ناوشکن بالاترن .
  • محمد ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    ناوشکن سینای 6 رو زودتر آماده کنید بفرستید جلوی این آشغال های حرامزاده. اعصابم داغون شده مشرق.
  • مغزمتفکر ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    سلام.باید آواکس داشته باشیم تا همه رو شناسایی کنیم دوست ودشمن. اوجب الواجبات است آواکس باید بسازیم یا بخریم اوجب رو آواکس
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    یه گونی برداریم بریم جنوب تا این روباه رو شکار کنیم و تا میخوره چوب تو سرش خورد کنیم تا از توهم استعمار کثیف گذشتش بیرون بیاد.
  • مغزمتفکر ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    سلام.باید آواکس داشته باشیم تا همه رو شناسایی کنیم دوست ودشمن. اوجب الواجبات است آواکس باید بسازیم یا بخریم اوجب رو آواکس
  • محمد حسین ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    درجواب reza------ناوشکن زامولت رو یه نگاهی بنداز که بهترین ناوشکن دنیاست.
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    حدودا تا 2030 انگلیس و فرانسه و تا 2050 خود آمریکا توانایی فعالیت نظامی گسترده در سطح جهان را از دست خواهند داد البته سال دقیقش تابعی از حوادث روز جهانیه یکیش سوریه ، یعنی تعیین تاریخ دقیقش مقداریش دست ایرانه ، خود آمریکا بزودی مجبور خواهد شد که بودجه نظامی اش را بشدت کاهش بدهد چراکه توانایی اداره ده ها مقر پیدا و پنهان نظامی و جاسوسی و زندان ها ، ده ها پایگاه نظامی با هزاران سرباز و .... در سراسر جهان و ده ناور هواپیمابر را نخواهد داشت ، انگلیس هم بیشتر تجزیه خواهد شد .
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    جناب دیادار سیاری: کی این خبر خوش الحاق ناوشکن اقانوس پیما و قلدر "خلیج فارس"را اعلام میکنید تا مردم در کنار ساحل نیلگون خلیج فارس جشن ملّی بر پا کنند؟ کاش به جای یک فروند حداقل سه فروند از این ناوشکن همزمان در روز الحاق به نیروی دریایی به آب انداخته می شد تا در آبهای فرامنطقه ای در آنسوی دنیا به صورت سه تایی ، هوای همدیگر را داشته باشند با مشایعت چشم تیز بین نامحسوس از زیر آب یعنی زیر دریایی بعثت (قاتل خاموش)
  • قریشی ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    اشکال نداره داداش من بجای تو منفی دادم
  • قریشی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    فقط یه دونه حوت پدر پدرشو درمیاره
  • قریشی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    بریتانیا دومین نیرو دریایی قوی دنیا رو داره
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    اینا هم میشن نگاه میکنن که بزنی شون و کاری نمیکنن لابد!
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    آروم آروم باش
  • جواد ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    دمتگرم بیشتر کامنت بزار خیلی باحالی
  • جواد ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    دمتگرم بیشتر کامنت بزار خیلی باحالی
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    حرف مفت نزن
  • محمد ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    دوست من به جای این بازی با کلمات ، از محاسن آواکس بگو. یکیش که من بهش علاقه دارم توانایی شناسایی جنگنده های رهگیر توسط آواکسه. یک مهم دیگر هم توان آواکس در شناسایی تحرک نیروهای زمینی دشمنه. یه کاربرد ارزشمند دیگه اش هم شلیک موشک های کروز برای انهدام و انحراف پدافندهای زمینی است. ولی خب بیشتر به درد شرایط جنگی میخوره ونیاز به جنگنده های محافظ نیاز داره و به نظرم در حال حاضر نیاز مبرم ما نیست گرچه فوق العاده است. از اینها بگو . دیگه اوجب رو ول کن فهمیدیم که آواکس واجبه. ما تسلیمیم. لطف کن از محاسن آواکس بگو. شاید شما نکاتی رو میدونی که ما از اونها بی اطلاعیم. با تشکر از شما دوست عزیز
  • بسم الله الرحمن الرحیم ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    تا اون موقع که ما پیر شدیم . من الان میخوام پوکیدن آمریکا رو ببینم
  • آریایی مسلمان ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    تا ما نریم مدیترانه و ... این حروم زاده های شیطان صفت همینجان . تا کی قایق تندرو! بابا رزمناو و زیر دریایی قاره پیما بسازیم
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    اصلاحطلبان انگلستان را پرروکرده اند
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    ناو شکن زوم والت پیشرفته ترین و بزرگترین و سنگین ترین ناو شکن تاریخ است. پس از آن از لحاظ تکنولوژی ناو اچ ام اس دیرینگ است. ناشناس 54:12 این صنایع نظامی مسخره کننده رو میتونی نام ببری ؟ بعدشم ناوشکن چینی رو مثال میزنی ؟ چین اگه بلد بود که ناو هواپیمابر تاریخ گذشته روسها رو نمی خرید و بازسازی نمی کرد.
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    1 0
    درسته محمد حسین ! بزرگترین ناو شکن تاریخ با 22 خدمه . در عین حال بالاترین درجه رادارگریزی
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    يك طرح نافرجام است برنامه توليد آن از 29 فروند به 2 فروند كاهش پيدا كرد و پروژه تعطيل شد
  • ستارفدوی ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    ازخواب بیدار شو دوست من شما توسال 1395هستید نه 1320 درخلیج فارس نقطه قوتی جز نیروی دریایی سپاه وارتش ایران وجود ندارد.انگلستان قوی هست ولی نه در مرزهای ایران.حواسمان هست
  • ستارفدوی ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    ولی به نظر من موشک حوت ما ازهمه اینها پیشرفته تر ها.حالا ساحل به دریاها بماند
  • رحمن ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    خیلی بی باک نوشتی بزرگتر از شما گفتند و بد عاقبتی پیدا کردند قبل اینکه رجز توخالی بزنی ساکت باش و قدرت دفاعی کشورمان را به بالاترین سطح برسانید تازه می شود عطر آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید .اگر راحت جهان طلبی رو قوی شو که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است.خدا کند در این فرصت کم عقب افتادگی 200ساله ایران جبران شود و به سطح ممتازی در دنیا برسیم البته اگر کرمهای دزد داخلی و نفوذی های آمریکا و انگلیس بگذارند و تنه درخت جمهوری اسلامی را از داخل نخورند
  • مغزمتفکر ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    قربونت جواد عزیز . مرسی از همه هوادارام که حمایتم کردین
  • مغزمتفکر ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    مرسی محمد و جواد برای همینه که میگم اواکس اوجبه.
  • ستارفدوی ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    آبهای بین المللی رو میدونیم چیه.اما بهتر از آبهای بین المللی انگلستان وآمریکا رو حفظ کردیم.خیلی از حیوانات رو میشناسیم که درروزبرای استفاده از طبیعت از لانه اش بیرون میرن .ولی وقتی کفتار رو در روز بیرون دیدی مطمئن باش فقط پی شکار آمده ولا غیر
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    خدا شفات بده ناشناس از این حرفا ومشابه اینا صد ساله دارید میزنید حرفای توخالی
  • قریشی ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    اتفاقا کاروبار حوت اینه که میشینن ولی نمی بینن از کجا میخورن ! چون حوت در عمق چند متری آب و با 4 برابر سرعت موشکهای زیرسطحی امریکائیها به سمت هدف میره .
  • محمد ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    در هر صورت پیشرفته ترین ناوشکن های دنیا هم نقاط ضعف بزرگی دارند که از همان نقاط میتوان آنها را غرق کرد. شلیک هجم زیاد موشک توسط قایقهای تندرو
  • محمد ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    بگید بره خلیج خوکها البته جدیدا یک قسمتی از خلیج فارس شده خلیج خوکها میدونی کجای خلیج فارس؟ مرض کشورهای سعودی و نوکرانش
  • جواد ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    فقط یکدونه اژدر حوت
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    خداوکیلی ناشناس 48:15 این خبر رو که نافرجامه از کجا آوردی ؟ به دلیل هزینه بسیار بالا (نزدیک 5 میلیارد) فقط تعداد ساخت در آینده کاهش یافته
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    اینها که هر موقع عشقشون بکشه میان میرن طرف داره پایگاه میسازه تو بحرین ..... تکاپوی چی!!؟
  • علی ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    به ظریف بگید ایمیل بزنه برگرده
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    با چی میخوای بری مدیترانه و یا آبهای آزاد!!!!؟ طرف با ناو یک میلیاردی با کلی تسحلیحات روش میاد میرینه تو خلیج فارس میره شما با چی میخوای بری ؟با فریگیتی که بهش میگن ناو تو ایران با تسلیحات زمان بوق.....
  • Unknown ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    لعنت به ملکه ی عفریته و جن زاده انگلیس.
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخ ناوشکن قلدر !!!!! ناوشکن ندیدی تو هنوز بچه جون به این زپرطی میگی قلدر
  • حسین ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    یه خوبی داره اونم اینه که سپاه و ارتش میتونن سیستم های راداری و پدافندی خودشون رو با سلاح های پیشرفته دیگران امتحان کنن و به روز باشن
  • حسین ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    نه باوو حیفه موشک نیس ، نمیره ار پی جی 7
  • حسین ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا و حامیانش
  • مغز متفکر ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    ساخت بمب افکن سنگین (60-70 تن مهمات) بر ما ایرانیان از اوجب واجبات است .
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    بسازیم و بریم
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    در زمان صلح هر چی بیشتر ناو بفرستن بهتره باعث میشه ما هم توان مقابلمه مان را بیشتر کنیم و اگر جنگی شد بهتر بجنگیم اما اگر ناوهاشون را خارج کنن ضرورت تقویت دریایی و بودجه آن هم کاهش پیدا می کنه
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    قایق 4 متری از کنارش رد شه چالش کشیده میشه؟؟؟ باید اینقد نیرودریایی قوی میدوشتیم که جرعت نکنن بیان...
  • ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    بگذارید بیان اینها سیبل هستند
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    حقوق سر ماه دیر شده یا سهمیه و بورسیه که اعصابت داغونه؟بلاخره کسی که مثل مردم عادی بیکار و فقیر باشه که دغدغه آمریکا و ناو نداره مگر مثل شما ساپورت بشه شکمش سیر باشه و بی درد و مرفه از روی بیکاری پی این چیزها باشه.
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 1
    محمد صدا و سیمای میلی زیاد می بینی نه؟اون نماهنگ ما ایستاده ایم رو زیادی دیدی؟خخخ شیلک موشک از قایق تندرو؟بابا اینها همش داستانه ناو آمریکا مجهز به لیزره سلاح های جدیدی هم برای مقابله با این کار بی عقلی یعنی حمله صدها قایق و کشته شدن صدها نفر و نابود کردن قایق های با ارزش در نظر گرفته شده با لیزر عین مگس قایق ها رو می زنن خیلی دوست دارم یه جنگ بشه شماها برید جلو این شعارهای الکی که می دادید رو نتیجه اش رو ببینید مشرق و امثالهم ببینیم زمان جنگ میرن بجنگن یا اول از همه ثروت رو منتقل می کنن سوئد و کشورهای دیگه و از کشور خارج می شن؟ ما که دیگه آب از سرمون گذشته بمیریم هم برامون فرقی نداره همین الان هم از فقر و بیکاری مرده متحرکیم حداقل شماها رو ببینیم دلمون خنک شه.
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    احسنت جن زاده رو خوب اومدی دقیقا همینه
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    خرجش چند تا موشک امتحانی
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    دانشمند! بری رسیدن به این آب های بین المللی باید از اب های سرزمینی ایران عبور کنند تو تنگه...!
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    ۰۷:۴۴ توان دفاعی کشور و بودجه اش هیچ ربطی به وزارت خانه های دیگه مثل رفاه و کار ندارد!
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    ۲۲:۵۸ تو ناوشکن دیدی که این طوری به طرف تیکه می اندازی!! نکنه عضو گارد امریکا هستی!
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    زیر دریایی اتمی فوق سنگین بسازید بروید جرات ندارند زر بزنن
  • هادی ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    ما باید واقع نگر باشیم و بدونیم که این ناو میتونه حسابی دردسر درست کنه ولی هیچی نشدنی نیست، آقایونی که فقط تیکه پرونی بلدن: به نظرتون از همه ی مسئولان نظامی این مملکت بیشتر بلدید، انگلیسیا اگه عرضه داشتن این ناو رو وقتی سربازاشون تو ایران اسیر شدن میفرستادن، یه خورده نقشه ی خلیج فارس و ایرانو نگاه کنید، خلیج فارس یه سکوی دریایی فلات قاره است چیزی شبیه پاشویه ی حوض آب با یه خروجی کوچیک، تو همچین جایی هرچقدرم پیشرفته باشی آخرش خوراک چندتا موشکی، اگه آرژانتینیام مثل شما خودشونو دست کم میگرفتن اون بلاها سر نیروی دریایی انگلستان نمی اومد.
  • محمد ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    محض اطلاع شما دوست عزیز بنده حقیر جوان جویای کار با مدرک کارشناسی ارشد هستم. البته همین الانش هم مشغول کار هستم ولی خب خودت که بهتر میدونی کارفرماهای فرصت طلب از اینکه یک جوان بیکار به پستشون بخوره چه استفاده هایی که نمیبرن! حقوق هر دو سه ماه یکبار اونم با دعوا و قهر و داد و بی داد از اینکه دولت بودجه عمرانی نمیده . حالا جالبه هر سه ماه یکبار اونم نصف توافق اولیه. ولی خدا رو شکر یه لقمه نانی هست دیگه. زیاد مهم نیست خدا بزرگه آخرش یه سابقه کار میشه و بعد عضویت دیگه راحت میشم ولی اولش سخته مثل همه کارهای دیگه. منظورم این بود شرافت سوای نانی است که داخل شکم می رود دوست عزیز. هر موقع هم لازم باشه داوطلب اعزام واسه جنگ با کفتارها میشم. والسلام
  • محمد ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    چی شده ناشناس؟! سوت برجامی شما اصلاح طلب ها کار نکرد حالا برگشتین تو روی ما؟. ما که از اول گفتیم از آمریکا آبی واسه ما گرم نمیشه ولی کو گوش شنوا؟! کی میخواین بفهمین که کشوری مثل چین با دشمنی با آمریکا به اینجا رسید نه با برجام ها. کی میفهمید که نباید نفت فروش بود؟ یا خیلی کند ذهن هستین یا واقعا یه چیزی تون میشه
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    آقا یه چهار میلیارد دلار یا بیشتر کنار بزارین ما هم یه 4 تا ناوشکن تمیز با کلی تسلیحات روش داشته باشیم که خدایی جلو این ناوهای که میان خلیج فارس قد علم کنیم و بزنیم تو دهنشون خوب
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    ما حداقل 7/8سالی کار داریم واسه ساخت جنگنده و زیردریایی های موشک انداز و... البته این یه امر طبیعی ست هر فن آوری تا عملیاتی شدن یه پروسه زمانی داره
  • صادق ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    شما فکر میکنید اینها برای رویارویی باایران به خلیج فارس امدند .نه.اینها برای بدست اوردن دلارهای نفتی حاکمان غیر مردمی اینجاهستند.ازکوچکترین رویارویی درهراسند.چون می دانند.انگیزه ای ندارند.وسیبلهای هدف گیری شده روی اب هستند. .. وانگلیس کاسه لیس امریکاست.والان امده یه لیس بزنه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس